Тригодишното дете

Някои родители се безпокоят, че другите деца правят някои неща на тригодишна възраст, а тяхното не. Накрая те решават, че детето им изостава в развитието си. Предлагаме ви информация за основните неща, които тригодишното дете трябва да умее да прави.

На три години детето трябва да умее:
- Да концентрира вниманието си, т.е. да изпълнява това, което му е възложено, без да се отвлича, в продължение на 5 минути, да намира 3 - 4 разлики между предметите, да задържа в полезрението си 3 - 4 предмета, да открива два предмета, които си приличат, да направи нещо по предложен образец.
- Да умее за запомня 3 - 4 картинки, да научи наизуст няколко четиристишия, да повтори неголяма прочетена приказка с помощта на възрастен, да си спомни какво е правило сутринта, през деня, вечерта, да разказва по памет съдържанието на картинки с помощта на подсещащи въпроси.
- Да умее бързо и правилно да сглобява пирамидка, да подрежда картинка от 4 части, да намира прости връзки между предметите и явленията.
- Да умее да открива в обстановката много предмети и да сравнява 3 - 4 от тях по величина /ширина, височина, дължина/.
- Да умее правилно да отговаря на въпроси, да съгласува думите по род и число, правилно да ползва предлозите, да употребява изречения с еднородни членове.
- Да изобразява прости предмети и явления от действителността, като използва прави, кръгли, наклонени, дълги, къси, пресичащи се линии.
- Да казва своето име и фамилия, имената на хората от близкото му
обкръжение, да нарича и различава 2-3 дървета, по опорни обобщаващи думи да намира предмети /покажи „обувките", „мебели", „съдове"/, да знае и назовава 6 основни цвята, да различава сезоните на годината, да нарича съществени детайли и части на предметите.
Предлагаме ви някои занимания, с които да тествате своето дете. Упражнения за развитие на вниманието
- Да намери на картинка еднаквите предмети и да определи цвета им.
- Да нарисува на лист 2 къщички и 2 мишлета и да свърже всяка мишка с пътечка до дома, Желателно е тези пътечки да се пресичат. Предложете на детето да проследи с очи пътя на всяка мишка към нейната къщичка и да покаже кой къде живее, Ако малчуганът се затруднява да изпълни това, накарайте го да проследи с пръстче пътечката.
- Да оцвети фигурки по образец.
- Да нарисува контури на предмети така, че те да бъдат наложени един върху друг.
- Да намери няколко разлики на картинката /сива и рижа котка, топка и кубче и т.н./. Ако детето се затруднява, задайте му подсещащи въпроси.
Развитие на паметта
- Разглеждаме картинка с 3 - 4 предмети. Детето трябва да ги назове. Затваряме книгата и молим то да си спомни какво е нарисувано там.
- Разглеждаме картинка, на която коте държи топка, белка - ябълка, а мишка - кутия с панделка, На друга картинка има нарисувани други животни с предмети. Трябва да запомни кой какво е държал.
Разглеждаме две картинки. На първата - зайче под чадър, вали, растат гъби. На другата картинка - слънце грее, растат ягоди, няма гъби, чадърът е затворен, Какво се е променило на картинката?
- Изобразени са 8 предмета: три топки, 1 кубче, 3 чадъра, 1 кошничка. Да се намерят картинките, които са различни,
Развитие на мисленето
- Има две картинки - едната с животни, другата с храна. Да се открие кое животно какво обича да яде,
- Разглеждаме картинка. Задачата е да се намери „партньорът" на предмета: ваза и цвете, шапка и шал, лопата и ведро и т.н.
- Да се намери парчето от килимчето. Червено килимче с нарисуван червен кръг по средата, който е нарисуван също така и отделно, Зелен килим със зелен триъгълник по средата и т.н. Малчуганът трябва да каже коя част от килимчето трябва да бъде поставена на съответния килим,
Математика
- На картинката са нарисувани 4 зелени кубчета и един жълт, 4 сини топки и една червена. Кои топки /кубчета/ са повече?
- Да се разгледа пейзаж. Кои предмети са много и кои са по един на брой? Да ги покаже и назове,
- На картинката има 3 жаби, 3 листа и 2 цветя. По равно ли са жабите и цветята?
- Нарисувани са топки с различни размери. Да се покаже най-голямата и най-малката.
- Нарисувани са моливи с различна дебелина. Да се назове цветът на моливите, кои са по-тънки и кои са по-дебели,
- На картинката има цветя с различна дължина. Кои са високи и кои -ниски?
- Нарисувайте квадрат, кръг и триъгълник. Детето трябва да умее да ги назовава и различава.
Развитие на речта
- Детето трябва да умее да назовава дивите и домашни животни, Трябва да знае как се казват малките им.
- Трябва да умее с 2 - 3 изречения да описва картинка, кой е на картинката, какви са му ушите, какво държи в лапките си и т.н.

0 коментара:

Публикуване на коментар